Schilderen met Pigment Ultramarijn

Het Pigment Ultramarijn in mijn olieverf  

Het intense blauw van het pigment Ultramarijn is een kleur die al sinds de vroege middeleeuwen tot de verbeelding spreekt, lees ik in het artikel van Royal Talens. De verftubes van Van Gogh en Rembrandt komen van Royal Talens

Het zit ook in mijn schilderkoffer en ik gebruik hem veel.

Pigment Ultramarijn

Het intense blauw is inmiddels niet meer weg te denken van het basispalet. Maar tot 1828 was alleen de natuurlijke variant voorhanden. Een dure aangelegenheid, omdat de prijs van dit pigment hoger lag dan die van puur goud.

Oorspronkelijk wordt Ultramarijn gewonnen uit de halfedelsteen Lapis Lazuli, letterlijk vertaald ‘steen’ (Latijn) en ‘blauw’ (Perzisch). Een bewerkelijk en kostbaar proces, waarbij de stenen met de hand worden gemalen.

KOSTBAAR PIGMENT

In het begin van de dertiende eeuw wordt een methode ontwikkeld om een nog zuiverder pigment uit de steen te winnen. Hierdoor neemt de opbrengst per steen echter af, waardoor de prijs tot grote hoogte stijgt en zelfs duurder dan goud wordt. Kunstenaars waren echter zo onder de indruk van de kleur dat de vraag alleen maar toeneemt. In 1824 komt er een betaalbaar kwalitatief gelijkwaardig, synthetisch, alternatief.

Pigment Ultramarijn

Ik gebruik het meest de tubes van Old Holland verf en ook French Ultramarine is mijn favoriet in de serie blauwen. In het boek “Everything about art materials”. van Prof. Theo de Beer staat het volgende te lezen;

Ultramarijn in de schilderkunst

Als u Ultramarijn gebruikt, merk dan op dat de laag olieverf zal krimpen als u de verf in dikke lagen tegelijk aanbrengt. Door wit aan ultramarijn toe te voegen ontstaat een kleur die kobaltblauw benadert. Door een beetje zwart aan ultramarijnblauw toe te voegen ontstaat een kleur die een heldere nacht in de zomer oproept.

Donker ultramarijnblauw heeft een roodachtige ondertoon en is geschikt om te mengen met een blauwachtig rood (Bordeaux rood), waardoor zuivere paarse kleuren worden gecreëerd. Licht ultramarijnblauw heeft een groenachtige ondertoon, die een helder groen geeft wanneer gemengd met citroengeel.

Verhalen in de kunst

Er zijn vele verhalen over het Ultramarijn. Deze van Victoria Finlay uit haar boek Kleur vind ik heel mooi. Ik heb het ingekort.

Michelangelo, 1475 – 1564 The Entombment about 1500-1 Oil on wood, 161.7 x 149.9 cm Bought, 1868 NG790 https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/NG790

Michelangelo

In de National Gallery in Londen hangt een onafgemaakt paneel van Michelangelo dat Christus voorstelt die naar zijn graf wordt gedragen, met een niet-geschilderde knielende figuur aan de rechter kant. Deze had waarschijnlijk de Maagd Maria moeten worden. De enige blauwe verf die in het Italië van de Renaissance waardig genoeg geacht werd voor haar heilige jurk, was Ultramarijn, de duurste kleur op Goud na. De rechterhoek is waarschijnlijk wit gebleven omdat de opdrachtgever de verf niet had geleverd, die de toe 25-jarige kunstenaar zich nooit zelf had kunnen veroorloven.

Internationale Klein Blauw

Yves Klein en zijn Ultramarijn

In 1956 exposeerde hij een aantal monochrome doeken in de kleur Ultramarijn en besloot hij alleen nog maar de kleur blauw te gebruiken. Hij noemde het IKB het ‘Internationale Klein Blauw’.

Levende penselen

Yves Klein zijn modellen afdruk met pigment Ultramarijn

Aan het begin van de zestiger jaren gebruikte hij modellen met Ultramarijn verf ingesmeerd, om afdrukken op het doek te maken.
Hier ziet u de hele video van de levende penselen; zijn Antropometries

Hij inspireerde andere kunstenaars. En ook ik ben onder de indruk van zijn werk, vooral zijn afdrukken in verf; mijn fossielen zijn daar de uitkomst van.

Over Ella

Ik ben Beeldend Kunstenaar, afgestudeerd Gerrit Rietveld academie (1994) vanaf die tijd geef ik schilderlessen aan kinderen, tieners en volwassenen. De overige tijd schilder ik zelf, maak ik video's schilderlessen voor mijn YouTube kanaal en drink ik koffie 🤣 Kijk bij interesse voor Schilderlessen bij het menu. Alle contact graag via email.
Dit bericht werd geplaatst in schilderen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.